Vážení členovia,
predpokladáme, že témou č. 1 vo všetkých firmách, ktoré majú zamestnancov, je nákaza Covid 19 a jej vplyv na fungovanie firmy tak z pohľadu ochrany pred jej šírením, ako aj z pohľadu zabezpečenia chodu firmy a plynulosti samotného obchodu v prípade výskytu Covid 19 u niektorého zamestnanca, zamestnancov alebo v prípade úzkeho kontaktu kohokoľvek vo firme s osobou pozitívnou na Covid 19.
Prežívame časy, kedy šírenie choroby je tak rýchle a nepredvídateľné, že predstihuje opatrenia a jasné inštrukcie zo strany kompetentných orgánov, preto firmy zostávajú v mnohých aspektoch v tomto boji osamotené a tieto musia existujúce všeobecne záväzné predpisy a opatrenia operatívne dopĺňať vlastnými internými predpismi, alebo ad hoc rozhodnutiami v súlade so zásadami ochrany zdravia a bezpečnosti na pracovisku / vo firme, ale aj so základnými zásadami zdravého rozumu.
Platí to aj pre vás, našich členov, firmy podnikajúce v oblastiach logistiky a zasielateľstva v Slovenskej republike. Nemáme pre vás pripravený povestný „všeliek“ alebo nejakú štandardizovanú inštrukciu ako postupovať v prípade výskytu incidentu s Covid 19, pretože tie závisia od mnohých kritérií, ako sú počet zamestnancov, náplň činnosti, počet pracovísk, vaše interné predpisy, pracovné zmluvy so zamestnancami, pracovná zdravotná služba, alternatívne testovanie atď. Čo však môžeme, ako zväz poskytujúci servis našim členom urobiť je, že vám poskytneme základné záchytné body pre interné predpisy a operatívne opatrenia vo vašej firme.
- Predovšetkým, základným zdrojom informácií je Usmernenie hlavného hygienika Slovenskej republiky v jeho 9. aktualizácii:
- Zamestnávateľ je povinný zabezpečiť ochranu zdravia na pracovisku v zmysle Zákonníka práce a zákona o BOZP a rovnako pripraviť preventívne opatrenia na zabránenie poškodzovaniu zdravia zamestnancov (§ 146 ods. 2 Zákonníka práce a § 147 ods. 1 Zákonníka práce a § 5 ods. 3 zákona o BOZP).
Kým teda štát cestou „Corona legislatívy“ chráni celoštátny záujem na zamedzení šírenia Covid 19, každá firma má, aj v zmysle Zákonníka práce a osobitných zákonov, vytvorený priestor pre doplnenie týchto celoštátnych pravidiel cestou vydania interných smerníc alebo iných inštrukcií a pokynov voči zamestnancom a tretím osobám v záujme ochrany firmy, jej zamestnancov a tretích osôb, ktoré s firmou akokoľvek integrujú.
- Zamestnanci sú povinní dodržiavať právne predpisy a iné predpisy o BOZP a pokyny na zaistenie BOZP, zásady bezpečnej práce, zásady ochrany zdravia pri práci a zásady bezpečného správania sa na pracovisku a určené pracovné postupy, s ktorými boli riadne a preukázateľne oboznámení. Týmito sa myslia najmä postupy a pokyny v rámci pracovného poriadku zamestnávateľa, teda aj interné smernice (§ 12 ods. 2 písm. a) a b) zákona o BOZP).
- Doplnenie „Corona legislatívy“ spracovaním interných smerníc, inštrukcií a pokynov za účelom zvládnutia rizikových situácií v súvislosti s postupom pri rôznych druhoch Covid 19 incidentov prichádza do úvahy napr. v nasledovných bodoch:
- definícia Covid 19 incidentu vo firme a jeho druhov a jeho vyhodnotenie,
- zapojenie možnosti testovania Ag testami vo firme,
- prijatie operatívnych opatrení v prípade výskytu Covid 19 incidentu vo firme,
- prijatie preventívnych opatrení ako sú napr. vytvorenie izolovaných pracovných tímov, zmena pracovného zaradenia vzhľadom na pandémiu Covid 19,
- opatrenia na vstupe zamestnancov a tretích osôb do firmy a postup v prípade odmietnutia ich dodržania.
Vzhľadom na vyššie uvedené skutočnosti vám odporúčame, aby ste vzhľadom na situáciu vyvolanú pandémiou Covid 19 prehodnotili svoje interné smernice, inštrukcie a pokyny a operatívne prijali nové opatrenia vo vhodnej forme, aby ste účinne chránili záujmy svojej firmy, jej zamestnancov a tretích osôb a zároveň tým predišli rizikovým situáciám a možným incidentom.
V prípade potreby odporúčame využiť externé poradenské služby.
Z našich členov sa danou problematikou zaoberá napríklad spoločnosť Prosman a Pavlovič advokátska kancelária, s.r.o., ktorá je pripravená vám pomôcť.