zlzmain Keine Kommentare

Zasielateľstvo sa v SR začalo znovu rozvíjať až od roku 1990 odkedy stratil ČECHOFRACHT monopolné postavenie na vykonávanie medzinárodného zasielateľstva v bývalom Československu. V roku 1992 vznikol Zväz zasielateľov Slovenska (ZZS) ako profesné združenie zasielateľských firiem v SR. ZZS je členom FIATA (International federation of freight forwarders associations) a CLECAT – European organisation for forwarding and logistics. V súčasnosti má 96 riadnych a 32 pridružených členov. V roku 2002 sa transformoval na Zväz logistiky a zasielateľstva SR.
Zväz je právnickou osobou združujúcou podnikateľov, ktorí podnikajú v oblasti logistiky a zasielateľstva, ktorí spĺňajú všetky podmienky pre výkon tejto profesie podľa Zákona o živnostenskom podnikaní, ktorí súhlasia s cieľmi ZLZ SR a zaviazali sa dodržovať Stanovy ZLZ SR. Pridruženými členmi sa môžu stať i ďalšie subjekty, ktoré majú s odborom zasielateľstva a logistiky spoločné záujmy.
Zväz vydal Všeobecné zasielateľské podmienky, podľa ktorých pracuje väčšina zasielateľských organizácii v SR.
Zasielateľstvo v SR zápasí s množstvom problémov, ktoré tiež vyplývajú z neujasneného právneho postavenia zasielateľa.
Zasielateľstvo po nadobudnutí účinnosti (1.9. 1996) zákona NR SR č. 168/1996 Z.z. o cestnej doprave, ktorý zrušil zákon č. 68/1979 Zb. o cestnej doprave a vnútroštátnom zasielateľstve, nie je „špeciálne upravené“. Z oblasti zasielateľstva je právne upravená len zasielateľská zmluva a to v zákone č. 513/1991 Zb. (Obchodný zákonník) v znení neskorších predpisov.

Zasielateľstvo je viazanou živnosťou podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších zmien a doplnkov. Na prevádzkovanie viazanej živnosti musí záujemca o podnikanie získať osvedčenie o živnostenskom oprávnení.
Je potrebné tu zvýrazniť rozdiel medzi zasielateľstvom ( viazaná živnosť) a sprostredkovaním dopravy (ohlasovacia živnosť).
Zasielateľstvo je tiež definované podľa platnej STN (Slovenská technická norma) 01 8500:2000 „Základné názvoslovie v doprave“ ako obstaranie prepravy vecí, popr. ďalších úkonov s prepravou súvisiacich, vlastným menom a na cudzí účet.
Vzhľadom na to, že aj pre nepochopenie postavenia zasielateľa a jeho úlohy v trhovom hospodárstve Zväz logistiky a zasielateľstva SR vypracoval definíciu zasielateľa, ktorá vychádza z definície FIATA (Medzinárodná asociácia združení zasielateľov) a je nasledujúceho znenia:

Zasielateľ

V zmysle ustanovení živnostenského zákona, Obchodného zákonníka a jeho ustanovení (§ 601 – 629, ďalej § 577 – 600) je definovaná viazaná živnosť zasielateľa takto :
Preambula :
Tuzemskej alebo medzinárodnej výmeny tovarov sa zúčastňujú spravidla tri subjekty. Prepravca, zasielateľ a dopravca. Prepravca (príkazca) sa podieľa na zmene vlastníctva tovaru, zasielateľ sa podieľa na celkovom zabezpečení týchto zmien a dopravca sa podieľa na premiestnení tovaru.
Definícia :
Vymedzenie definície zasielateľa vyplýva zo znení jednotlivých paragrafov „Obchodného zákonníka“ a základnou úpravou pre jej stanovenie je „Zasielateľská zmluva“, ktorou sa zaväzuje zasielateľ príkazcovi, že mu vo vlastnom mene a na jeho účet obstará prepravu vecí z určitého miesta do určitého iného miesta a ďalšie služby s tým spojené, a príkazca sa zaväzuje zaplatiť zasielateľovi odplatu.
Zasielateľovi prislúcha zmluvná odplata alebo ak nebola dohodnutá, odplata obvyklá v čase dojednania zmluvy pri obstaraní podobnej prepravy. Okrem toho má zasielateľ nárok na úhradu potrebných a užitočných nákladov, ktoré zasielateľ vynaložil za účelom splnenia svojich záväzkov. Okrem toho má zasielateľ nárok na úhradu nákladov, ktoré účelne vynaložil pri plnení svojho záväzku (§ 607, ods. 1 Obchodného zákonníka).
Vzhľadom na to, že v odplate zasielateľa sú zahrnuté značné náklady (hlavne za prepravu), má zasielateľ nárok na zaplatenie zálohy, ktorú je príkazca povinný poskytnúť aj keď to v zasielateľskej zmluve nebolo dohodnuté (§ 607, ods. 2 Obchodného zákonníka).
Zabezpečenie prepravy z miesta odoslania do miesta určenia je špecifickou komplexnou službou, pri ktorej jednotlivé úkony zasielateľa sú vzájomne prepojené a nadväzujú na seba a jednotlivé prijímané čiastkové služby, z ktorých sa skladá zabezpečenie prepravy sú pre zasielateľa vlastnými nákladmi.
Zasielateľská zmluva je vždy obchodnou zmluvou a je typom komisionárskej zmluvy. Je vždy absolútnym obchodom.
Zasielateľ je manažérom prepravy a má povinnosť vynaložiť odbornú starostlivosť pri realizácii záväzkov vyplývajúcich zo zmluvy. Jeho úlohou, pri zohľadnení minimalizácie prepravných nákladov, minimalizácie rizík vyplývajúcich z prepravy, je zabezpečiť optimálny priebeh prepravy tovaru zo zdroja do cieľa. Je spojnicou medzi prepravcom a dopravcom, medzi výrobcom a spotrebiteľom, medzi exportérom a importérom. Je tvorcom ceny za prepravu.
Zasielateľ poskytuje balenie a označovanie tovaru, volí vhodný dopravný prostriedok, zabezpečuje potrebné služby pri colnom odbavovaní tovaru, môže ručiť za colný dlh. Zabezpečuje poistenie tovaru počas prepravy a skladovania, poskytuje služby pri vystavovaní potrebných sprievodných a iných dokladov, chráni záujmy prepravcu.
Zasielateľ nakupuje služby dopravcov (dopravné kapacity), prípadne služby iných zasielateľov, ktoré potom predáva svojim zákazníkom, aktívne sa spoluzúčastňuje na celkovej realizácii jednotlivých obchodných operácii. Napomáha urýchlenému toku finančných prostriedkov za predávaný tovar vydávaním dokumentov akceptovaných finančnými inštitúciami a colnými úradmi.
Zasielateľ ako znalec dopravných prostriedkov a majúci prehľad o cenovej situácii na dopravnom trhu ponúka nové prepravné spojenia a najvhodnejšie formy. Kombinovaním zásielok a foriem dopravy je racionalizátorom prepravného procesu. K tomuto procesu využíva dopravné prostriedky, zariadenia, terminály, výpočtovú a spojovú techniku a svoje spojenia v zahraničí. Na požiadanie prepravcu poskytuje svoje informačné systémy o pohybe tovaru, od miesta nakládky až po miesto vykládky.
Zasielateľ vo vzťahu k dopravnému prostriedku je neutrálny a spolupracuje so všetkými dopravcami t.j. využíva najvhodnejšie dopravné prostriedky.
Ustanovenia Obchodného zákonníka upravujúce činnosť a postavenia zasielateľa sa použijú len pokiaľ medzinárodné zmluvy, ktorými je Slovenská republika viazaná neobsahujú odlišnú úpravu (napríklad Dohovor CMR, ktorý bol uverejnený v Zbierke zákonov pod č. 11/1975 Zb.). Ak zasielateľ uzavrie zmluvu podľa ustanovení Dohovoru CMR má postavenie dopravcu v plnom rozsahu. Zodpovedá za uskutočnenie prepravy, ručenie za škody na prepravovanom tovare, účtuje za celý prepravný úkon a plne kontroluje vykonávanie prepravy bez zásahu odosielateľa do zabezpečovacích prác.
Podľa platných zákonov Slovenskej republiky, môže profesiu „zasielateľ“ vykonávať len držiteľ koncesie, ktorú obdrží právnická alebo fyzická osoba len za predpokladu splnenia stanovených kritérií.

Už z uvedenej definície je zrejmé, že zasielateľ plní celý rad logistických činností, napr.: balenie a označovanie tovaru, volí vhodný dopravný prostriedok, zabezpečuje potrebné služby pri colnom odbavovaní tovaru, môže ručiť za colný dlh atď.
Sme v novom tisícročí. Tempo zmien, ktoré sa odohrávajú všade okolo nás, sa neustále zrýchľuje. Informačné technológie dnes hýbu svetom a umožňujú rýchlu komunikáciu medzi firmami a ľuďmi. Dôsledkom je rozvoj hospodárstva a jeho celková globalizácia. Výroba aj obchod môžu vďaka novým informačným technológiám omnoho rýchlejšie reagovať na požiadavky trhu. Tento trend sa samozrejme odráža aj v rýchle sa meniacich požiadavkách na dopravu. Pokiaľ sa doprava nechce stáť brzdou ďalšieho trvalo udržateľného rozvoja, musí sa tejto situácií prispôsobiť. Aj v doprave a logistike nastal proces koncentrácie. Hlavnou konkurenčnou výhodou aj v tomto odbore bude v budúcnosti šírka ponuky a celosvetová pôsobnosť. Komplexné služby nakupované “pod jednou strechou” kdekoľvek na svete – to bude výsledok práve prebiehajúcej koncentrácie v odbore dopravy.
Prioritnou úlohou zasielateľských a dopravných firiem je prepraviť podľa požiadaviek zákazníkov ich zásielky v správnom čase, na správne miesto, v požadovanej kvalite, za zodpovedajúcu cenu. V dobe keď kooperácia v rámci výroby pokročila tak ďaleko ako dnes a obchodné reťazce pôsobia po celom svete, to nie je spravidla jednoduchá úloha. Cyklus zákazníckej objednávky sa skracuje, nastupuje elektronický obchod cez INTERNET a z toho vyplývajú nové úlohy pre dopravné a zasielateľské firmy. To sú tiež dôvody, ktoré vedú ku stále tesnejšiemu spojeniu zasielateľstva a logistiky. Modernú dopravu preto charakterizuje výrazný rozvoj komplexných logistických riešení, šitých na mieru špecifickým potrebám jednotlivých zákazníkov – to všetko za výraznej podpory informačných technológií.
V súčasnej dobe je už aj v podmienkach Slovenskej republiky (SR) možno zaznamenať zvyšovanie požiadaviek zo strany najmä zahraničných firiem a obchodných reťazcov na cestných dopravcov a zasielateľov najmä z hľadiska dodržiavania dodacích lehôt s presnosťou na hodiny. Menia sa cykly zákazníckych objednávok, resp. uspokojenie potrieb zákazníkov si vyžaduje od dopravcov a zasielateľov nové prístupy k prepravám a iné riešenia.
Veľkú úlohu majú aj zasielatelia, ktorí zodpovedajú za výber dopravcov na plnenie prepravných úloh. Otázka výberu dopravcov je jednou z požiadaviek, ktorú musia zasielatelia, ktorí majú resp. sa uchádzajú o certifikáciu systému manažérstva kvality teraz podľa normy EN ISO 9001:2008, plniť. Tí dopravcovia a zasielatelia, ktorí sa na nové požiadavky logistických systémov včas pripravili majú konkurenčnú výhodu, ktorú môžu pre rozvoj svojich firiem v súčasnosti pri celkovom náraste objemu prepráv využiť a týka sa to aj rozširovania trhu Európskej únie o ďalších desať štátov .

Prof. Ing. Jozef Gnap, PhD.
Žilinská univerzita v Žiline, Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov
Vedúci sekcie vzdelávania a logistiky, ZLZ SR